Selecteer een pagina

Innovatief nu én in de toekomst.

Foreco staat sinds 1983  bekend om zijn innovatie en duurzame houtoplossingen. De in de jaren 90 goed ontwikkelde communicatie is tijdens de groei van het bedrijf en productaanbod vertroebeld en gedateerd geraakt . De merkcommunicatie had hierdoor niet meer de overtuigingskracht van een innovatieve organisatie. Foreco realiseerde zich zijn positie op tijd en sprak daarom een duidelijke wens uit om deze innovatieve identiteit weer te laten stralen in een nieuwe, frisse en innovatieve corporate identity.

Profiel

  • Dalfsen
  • ± 100 werknemers
  • Actief sinds 1983

Werkzaamheden

  • Begeleiding omvormingstraject
  • Huisstijlarchitectuur
  • Huisstijl vormgeving
  • Huisstijl implementatie

Overzicht en Inzicht

Als eerst is er overzicht aangebracht in de bedrijfsstructuur en vervolgens ook in het productaanbod.  Zodoende is er besloten om ook twee merklijnen op te zetten voor de belangrijkste houtproducten. Hierdoor kunnen deze producten zichzelf krachtiger en zelfstandiger presenteren en echt naam maken binnen de branche. De splitsing in de merklijnen is gemaakt vanwege verschillende klantdoelgroepen. Nobel-, Safe- en Waxedwood zijn gericht aan architectuur en bouw en Fauna-, Twin- en Soundwood worden toegepast in de Grond-, Weg- en Waterbouw.

Ontwikkeling
in Co-creatie

Binnen Foreco was er een wens om de huisstijl samen te ontwikkelen. Dit hebben wij gedaan  door sessie’s te organiseren waarmee wij stap voor stap door het ontwerpproces liepen. Zo gingen wij van analyse naar live-schetsen en van conceptvoorstellen naar uitvoering in nauwe samenwerking met de directie. Dankzij de actieve deelname van Foreco hebben wij dit kunnen realiseren binnen één kwartaal.

Analyse-sessie.

We weten dat we het innovatieve karakter terug willen brengen in onze merkbeleving. Maar hoe zien innovatieve merken eruit? En wat past dan bij ons? In samenspraak is besloten om een klein beeldonderzoek te verrichten naar de merkbeleving van innovatie bedrijven. Tevens werkte de studio in de twee weken tot de volgende sessie verschillende schetsen uit op basis van het onderzoek.

Concept-sessie.

Het beeldonderzoek geeft verrassende resultaten terug. Zo wordt het snel duidelijk dat veel zeer innovatieve corporate ’s als SIEMENS en PHILIPS hun logo sterk en strak ontwerpen en dat terwijl de associatie bij innovatie toch snel gaat over energie, beweging en kleur.  De directie is aangenaam verrast door dit inzicht en besluit dat een sterk en strak logo het beste aansluit bij zowel de identiteit van Foreco evenals de cultuur binnen de sector. Extra energie, beweging en kleur moet elders in de merkpresentatie naar voren komen.

Live Schetssessie.

Nu er een richting is ontstaan worden er nieuwe schetsen voor het logo gepresenteerd. Tevens wordt er live geschetst in de voorstellen en wordt de Foreco directie even onderdeel van het creatieve proces. Door samen het ontwerp even vast te pakken en te bewerken wordt inzichtelijk waarom bepaalde design keuzes zijn gemaakt. Tevens worden er interessante inzichten besproken die hun weg vinden in het eindproduct.

Presentatie

Met een nieuw logo op tafel breekt nu het gesprek over de huisstijl aan. Omdat de huisstijl een belangrijk onderdeel is van de merkbeleving moet er worden nagedacht over de onderwerpen die een aanvulling zijn op ontworpen logo. Hierin komen de onderwerpen natuurlijk, stijlvol, elegant, fris, modern en innovatief al snel als kernbegrippen naar buiten. Zo kan Foreco zich presteren als een moderne, duurzame en innovatie speler binnen de houtsector.

Presentatie 2

De complete huisstijl inclusief logo word als geheel gepresenteerd op verschillende eindproducten zoals een brochure, mobiele website en correspondentiemateriaal. De merkpresentatie is klaar en daarmee ook de gezamenlijke sessies.

Huisstijl

Foreco ademt natuur, ze kennen de houtsector door en door. Om dit te laten zien is er een natuurlijke uitstraling ontwikkeld die modern en verfrissend aanvoelt. Het gedetailleerde patroon oogt natuurlijk, het sterke kleurgebruik maakt het modern en innovatief.

Strak & sterk – passend bij bedrijfsidentiteit en cultuur binnen de sector.

Premiumlijn

De premiumlijn bevat esthetische gevelproducten, richt zich vooral op architecten en straalt iets bijzonders uit. Binnen de lijn is er in de logo’s gedifferentieerd op de specifieke kracht van de producten.

GWWlijn

De GWW-lijn bevat praktische producen, richt zich voornamelijk op de Grond-, Weg en Waterbouw sector en straalt technisch informatief uit.

Premiumlijn

De premiumlijn bevat esthetische gevelproducten, richt zich vooral op architecten en straalt iets bijzonders uit. Binnen de lijn is er in de logo’s gedifferentieerd op de specifieke kracht van de producten.

GWW-lijn

De GWW-lijn bevat praktische producen, richt zich voornamelijk op de Grond-, Weg en Waterbouw sector en straalt technisch informatief uit.